February 22, 2008

هلا فبراير وما وراءها

بعد ما تأكد عدم وجود عمرو دياب في حفلات هلا فبراير العام الحالي بدأت الاسئلة تكتر والاشاعات تزيد ومنها رفضه وجود حماقي وتامر في المهرجان السنة دي كشرط اساسي لمشاركته والكلام في الموضوع ده مش لازم يطول خصوصا ان اللي كتب عن الجزئية دي من المجلات الصفرة اللي معروفة بمهاجمتها للفن المصري عامة وعمرو دياب خاصة وديما بتحاول توقع بين المطربين المصريين لصالح جهات او كيانات معينة ويمكن محاولة منهم لاظهار الفن اللبناني علي حساب المصري وبسبب تربع عمرو ع الساحة من سنوات وده اللي بيزعلهم وبيخليهم يخدوا علي خاطرهم والمجلات دي معروفة بالاسم واللي ماقدرتش تكتم غيظها وتخبي حرقتها لما عرفت ان عمرو كسب الأورد علي حساب اتنين مطربين من لبنان وبدأت تهاجم عيني عينك ومش لازم نذكر اسامي المجلات دي عشان ماندهمش اكتر من حجمهم.
ولو رجعنا نشوف السبب اللي اتقال هنلاقي ان عمرو كان ضيف ثابت في اخر حفلات هلا فبراير وكان ديما حفلته بتحقق اعلي درجات النجاح ومفيش اي مرة منهم طلب ان فنان مايشتركتش في المهرجان او طلعت اشاعة بالشكل ده واذا كان عنده عقدة من الفنانين المصريين زي مابيحاول الصحفيين الجهلة ومدفوعي الاجر يقولوا كان ايه خلاه يتنازل ويوافق علي مشاركة الفنانة شيرين في حفلات المهرجان وخصوصا انها علي مستوي المطربات الموجودين حاليا تعتبر من الصف الأول واللي ليهم شعبية كبيرة وكان اولي بيه انه يطلب عدم مشاركتها عشان يبقي النجاح ليه لوحده من الفنانين المصريين والنقطة الاهم ان منين عمرو كان هيعرف انهم مشاركين في المهرجان؟!

اشاعة تانية غريبة من نوعها ان ادارة المهرجان رفضت اجر الهضبة المرتفع في الوقت اللي هو بيحيي فيه حفلات في العالم كله بما فيها مصر واخرها في دبي وبيحقق نجاحات كبيرة فهل اصبحت دولة بحجم الكويت لايقارن ثرائها بدول تانية كتير بيغني فيها الهضبة ومنها بلده مصر غير قادرة علي دفع اجر عمرو دياب النجم "السنوي" لحفلاتها !

يظهر ان في اشخاص حبوا يصطادوا في المية العكرة ويبعدوا الهضبة عن حفلات هلا فبراير للضغط عليه في مفاوضاته للتوقيع لشركة انتاج جديدة كنوع من استعراض العضلات واستغلالها في ترديد اشاعات مش منطقية محاولة منهم للاسائة ليه قدام جمهوره في الكويت لكن لا عمرو دياب هيتأثر ولا جمهوره بيصدقهم..وكان غيرهم اشطر.

اخر كلام هيكون من تصريح الهضبة لجريدة الشرق الاوسط بتاريخ 22 فبراير 2008 العدد 10678 والمفاجأة ان عمرو نفي وجود اي مفاوضات من اصله :

من جهته نفى الفنان المصري عمرو دياب صحة تلك المفاوضات مع المنظمين لمهرجان هلا فبراير الكويتي. وقال في اتصال هاتفي مع «الشرق الأوسط» انه من أكثر الحريصين للمشاركة في الكويت وامام الجمهور الكويتي، لانه محب لهذا البلد الطيب واهله، وانه خلال خمس سنوات ماضية كان حريصا على المشاركة والالتفاف حول الجمهور الخليجي.

وأضاف «صدقني لم اطلب ابدا للمشاركة في حفلات الشهر الحالي، حتى المحامي الخاص بي حسام لطفي، والذي يتولي مهام اموري لم يتلق اي دعوة من المنظمين»، متمنيا ان يكون توقعه خاطئا من ان هناك ايادي لا تريده المشاركة في الكويت. ورحب عمرو دياب بالمشاركة في الكويت في اي وقت وقال «هي بلدي الثاني».

No comments:

Post a Comment