March 23, 2009

هيتسرب يعني هيتسرب

كل الاجواء المحيطة بالالبوم الجديد بتقول انه هيتسرب يعني هيتسرب تجيلها يمين تجيلها شمال هيتسرب..الموضوع مابقاش محتاج ذكاء او تخمين او استطلاع رأي...كل المؤشرات بتقول انه هيتسرب.

طول فترة الاعداد للالبوم ده اتسرب اكبر كمية اغاني في تاريخ عمرو وتاريخ الوطن العربي وعدد ماحصلش قبل كده بداية من مقطع اغنية لو قادر اللي نزل ووقتها قولت انها هتتسرب كاملة قريب جدا لان اللي معاه المقطع معاه الاغنية وبالفعل بعدها بفترة اتسربت وتلاه اغنية حنية الدنيا.
المشكلة مش كبيرة لحد دلوقتي لان التسريب وارد خصوصا ان الاغنيتين من تسجيلات قديمة وياما حصلت مع عمرو انه يتسربله قبل او بعد كل البوم اغنية او اتنين مانزلوش قبل كده..المشكله ازاي الاغاني دي وصلت لايد المسربين.

المشكلة بجد لما اتسرب مقطع من اغنية طمني وعمرو بيسجلها في الاعلان الجديد ودي كانت بداية دوامة التسريبات اللي تتعلق بالالبوم..بس يلا اهو مقطع والاعلان كده كده هيتذاع وهتتسمع رغم انه اتذاع من ايام قليلة بعد تسريبها ب 5 شهور !!!
بعدها اتسرب مقطع اغنية الله علي حبك انت وعمرو بيسجلها في الاعلان الجديد برده..ودي ماكنتش عادة عمرو انه يسجل اغاني جديدة في الاعلانات قبل مالالبوم ينزل ولازم يهتم بالنقطة دي الفترة الجايا..وكده يبقي ده تاني تسريب من الالبوم.
المميز بقي قوي قوي واللي يخليك تندهش لانها لاول مرة في التاريخ ان اعلان اغنية طمني اتسرب علي النت قبل اذاعته بما لا يقل عن شهر بجودة عالية وكامل..عمرك شوفت مطرب بيتسربله اعلان؟!

عموما تسريب مقاطع طمني والله علي حبك انت كان لتسجيلها من مدة وركنها علي الرف لفترة طويلة علي ما يحين وقت اذاعتهم حسب الخطة الموضوعة من شركة بيبسي ونتمني انهم مايتسربوش كاملين بعد كده زي ما حصل مع اغنية لو قادر.

بعد كده العملية دخلت في الغويط واتسرب 4 اغاني دفعة واحدة من الالبوم وهما: ليه والا حبيبي وماكنتش ناوي وبعدت..وطبعا كانت صدمة كبيرة لعمرو خصوصا انه كان لسا ماسلمش الماستر لانه كالعادة بيتسرب بعد ما بيسلمه لروتانا..لكن الاغاني قالوا انها كانت زي بروفات ومش في شكلها النهائي وبكواليتي سئ و لو نزل منهم حاجة هيبقي بتوزيعات تانية وبكواليتي احسن..بسيطة.

من يومين تلاتة بقي اتسربت الاغاني بشكلها النهائي وبجودة عالية ماعدا الا حبيبي وتأكد خروجهم من الالبوم وعلي اي حال ادينا مستنيين اغنية الا حبيبي بكرة تتسرب هي كمان.

بالاضافة لده ماننساش اللي حصل في اخر البومين لعمرو مع روتانا كمل كلامك والليلادي اللي اتسربوا ع النت كاملين بكواليتي عالي وبالكافرات بتاعتهم وكان ناقص ان اللي سربهم يروح لكل بيت في مصر يديله نسخة.

كل المؤشرات دي بتقول انه لاجدال في ان البوم عمرو دياب هيتسرب يعني هيتسربب.

No comments:

Post a Comment