August 7, 2009

وياه..جميع وسائل الابهار في كليب لكل الأعمار

كليب "وياه" كليب اتجمع فيه كل وسائل الابهار عشان يخرج بأروع صورة ممكن تخرج بيها أغنية بروعة وجمال أغنية "وياه" .. وكعادة كل كليبات الهضبة قدملنا كليب صيفي خالي من العري والاسفاف والابتزال والمشاهدة اللي بتكون (تاعبة كل الناس).

http://img196.imageshack.us/img196/6140/wayahrezo10.jpg

اللي يشوف الكليب يقول الهضبة صوره في دولة أجنبية أو علي الأقل يقول في شرم الشيخ بسبب الجو الصيفي جدا ومنظر البحر الرائع .. لكن هيندهش لو عرف انه متصور جوة بيت الهضبة في القصر بتاعه !!

http://img522.imageshack.us/img522/4918/wayahrezo14.jpg

الكليب اعتمد علي المشاهد اللي بتميز كل كليبات الهضبة في النوعية دي من الأغاني وهي الرقص والحركة ومشهد الموديلز اللي بتقدم استعراضات ونقدر نقول عليها ان دي مدرسة الهضبة في تصوير كليباته الراقصة عكس كليبات زي وماله وتملي معاك وانا عايش ودي مدرسة تانية للهضبة ومع ذلك التجديد ديما سمة الهضبة في كليباته وافكاره والتجديد هنلاحظه في اخراج الكليب اللي اعتمد بشكل كلي علي الجرافيكس وخلق مشاهد قمة في الروعة والصورة المبهرة تخلي الانسان يشعر بالمرح والانسجام مع الاغنية واداء الهضبة جه معبر عن روعة الكلمات واستخدم الاشارات المميزة ليه والمشهور بيها ونقدر نعتبرها تبع مدرسة الهضبة في تصوير كليباته ودي اللي كانت سبب في كشف رامي صبري اول ما ظهر لما استخدم نفس الاشارات والحركات وخلي البعض يقول انه بيقلده.

http://img522.imageshack.us/img522/2791/wayahrezo48.jpg

مشهد الاطفال يعتبر هو المحور الاساسي في الكليب ويمكن فكرته الاساسية والأولاد اللي ظهروا في الكليب هما أولاد الهضبة عبد الله وجانا وكنزي والباقيين أولاد اخوه عماد وفكرة ظهورهم بتعتمد علي انهم بعد ما شافوا الاغنية اتأثروا بيها وقلدوها وبيجي المشهد وهما بيعملوا كأنهم "كاست" العمل من اول المخرج اللي بيعرف البنات يرقصوا ازاي زي الكليب والولد اللي قدم دور المطرب واتقمص دور الهضبة وحاول يعمل نفس حركاته ..وبيضغط الولد علي جهاز التسجيل فبتشتغل مقدمة اغنية وياه بصوت ضعيف في الخلفية مايأثرش علي سير الاغنية الرئيسية وبعدين يدخل صوت الهضبة في الاغنية الرئيسية وكانه خارج من التسجيل وبتدخل الكاميرا زووم علي الهضبة وهو بيغني والولد واقف يقلده ويعمل زيه وهو ده المشهد الاساسي والعبقري في الأغنية ويحسب للمخرج ..وبعدها تستمر الاغنية ويستمر دور الاطفال وهما بيحاولوا يرقصوا نيجر زي الموديلز وترجع الكاميرا للأطفال وواحد منهم بيغني ورا صوت الهضبة..ووجود الاطفال في الكليب لسببين:
1-الهضبة حب يعمل كليب يناسب كل الأعمار من الصغير للكبير ويشوفه كل الناس حتي الاطفال من غير ما يروح يصور اغنية للأطفال زي أغلب المطربين.
2-غناء الاطفال للأغنية بيأكد بيها الهضبة انه من الكبير للصغير بيردد أغانيه وحافظها.

http://img30.imageshack.us/img30/2484/wayahrezo8.jpg

بيظهر في اخر الكليب صورة عبد الله ابن الهضبة بشكل ملفت للنظر وظهوره بالشكل ده هيخلي اللي مايعرفش هو مين يسأل مين ده والاعلام هيكتب ان ده ابن الهضبة اللي اسمه عبد الله يقوم الناس تقول هو ده بقي عبد الله اللي كان اسمه مكتوب علي دراع الهضبة .. ويبقي قضي علي القيل والقال وكلام كتير سمعناه مالوش لازمة علي اللوك بتاع بوستر الألبوم.

http://img36.imageshack.us/img36/5794/wayahrezo46.jpg

اخراج الكليب كان رائع وفوق الوصف وخرج بصورة مبهرة وبين ابداع المخرج كاميرون كاسي اللي صور كليب "ليلي نهاري" مع الهضبة ويحسب ليه انه اول واحد في المخرجين الاجانب اللي الهضبة يكرر التعاون معاه..والكليب المرة دي اظهر قدراته الحقيقية اكتر من كليب "ليلي نهاري" لانه اعتمد علي الاخراج بشكل اكبر في خروج الصورة بالشكل ده..وكعادة الهضبة في كل أعماله أتوقع ان اغلب كليبات 2009 هتبقي معتمدة علي الجرافيك وهتتصور بنفس الشكل.

مجرد ملاحظة: الهضبة لما صور "نقول ايه" في (امريكا) صوره مع المخرج (المصري) مروان حامد ولما صور "وياه" في (مصر) استعان بالمخرج (الأجنبي) كاميرون كاسي!!..بصراحة الراجل ده دماغه توزن بلد.


شاهد الكليب :


No comments:

Post a Comment