October 23, 2009

الميوزك أورد بين أحقية الهضبة ومقاطعة روتانا

بعد تأكيد كل المصادر الرسمية والغير الرسمية والاعلامية والغير اعلامية تصدر ألبوم وياه لمبيعات الكاسيت بفارق رقم كبير عن تاني ألبوم يليه في الترتيب أصبح الهضبة هو المرشح الأول للحصول علي جايزة الميوزك أورد عن أعلي مبيعات في منطقة الشرق الأوسط..لكن كالعادة حتي لو حصل اجماع علي شخص واحد يفوز بيها بيكون فيه ناس بتنفخ في النار عشان تخترع المشاكل والاكاذيب او تقلل من أهميتها.

وأصبح الكلام بيدور في فلك مقاطعة روتانا للجايزة واحتمال خسارة الهضبة ليها باعتباره من مطربي الشركة اللي هترفض تمد اللجنة المنظمة باي ارقام مبيعات..وبالتالي ممكن الهضبة يخسرها لصالح مطرب تاني من خارج الشركة..ومن هنا ظهر حالة من اللخبطة والتخبيط المقصود من كيانات بتكره حاجة اسمها نجاح عمرو دياب.

وبالعودة لاخر جايزتين وخصوصا جايزة الهضبة في 2007 لما حصل عليها بعد نهاية عقده مع روتانا وحصوله عليها وهو خارجها رغم انهم قدموا ارقام مبيعات بتقول ان وائل كافوري هو اللي متصدر المبيعات..لكن اللجنة المنظمة اكتشفت عدم منطقية كلام شركة روتانا لان البوم وائل كان صادر قبل اسبوع واحد بس من اعلان الفايز..فاتجهت الشركة المنظمة لمبيعات الفيرجن في الوطن العربي ولمنظمة
IFPI
المسئولة عن مبيعات الكاسيت في العالم وتأكدت من خلالهم من تفوق الهضبة في المبيعات وبفارق كبير عن وائل كافوري اللي ماكنش حقق ربع مبيعات ألبوم الليلادي..وكسب الهضبة الجايزة رغم تقديم روتانا أرقام مزورة!

في عام 2008 كانت المنافسة علي المبيعات بين نانسي عجرم واليسا وقدمت روتانا ارقام مبيعات اليسا اللي تثبت تصدرها للمبيعات لكن الشركة كانت اتعلمت من درس 2007 وقارنت ارقام روتانا بأرقام الجهات الأخري وتأكدوا ان نانسي هي الأحق بالجايزة .. ومن هنا اعلنت شركة روتانا مقاطعة الجايزة تماما..حفظا لماء الوجه.

وسواء كانت اعلنت روتانا المقاطعة او ما أعلنتش فالشركة فقدت مصداقيتها قدام اللجنة المنظمة وحصول الهضبة علي الجايزة لن يتأثر بأي شكل من الأشكال بموقف روتانا الا في حالة اذا قررت الشركة المنظمة للجايزة اتخاذ موقف مضاد بحرمان مطربي روتانا من الجايزة.

http://img262.imageshack.us/img262/766/6allolyl.jpg

2 comments:

  1. astor ya rab msh 3ayzen shwat hwah yatnntato

    ReplyDelete
  2. انا مش مع الكلام ده

    لأن الجايزه دلوقتي بتروح للي بيدفع اكتر

    علي الرغم طبعا ان عمرو اعلي مبيعات من 20 سنه كل سنه هو اعلي مبيعات

    بس بتروح للي بيدفع اكتر

    شكرا

    ReplyDelete