March 22, 2011

محمد رحيم وثورة زنجا زنجا

فجأة وبدون مقدمات قرر الشاعر و الملحن والموزع والنحات محمد رحيم أن يثور علي عمرو دياب لانه تذكر فجأة انه غني اغنية "اللي بيني وبينك" من 7 سنين ونزلها بصوته بعد ما غنتها جنات وبحجة ان الثورة هي اللي غيرته وهتخليه يدور علي حقه .. وبالطبع من حق كل شخص انه يدور علي حقه لكن مش من حقه الاسائة لخصمه ويوصفه انه زي أحمد عز وجرانة المتهمين في قضايا فساد وخصوصا لو كان الشخص ده هو اللي عملك باعترافك

http://i774.photobucket.com/albums/yy26/zizoamer/iuycopyot4.jpg?t=1300797125 

اللي يدور علي حقه لازم مايبقاش منافق وبمية وش .. النهارده أقول عليك كلمتين حلوين وبكرة كلمتين زي الزفت ، ومافيش حد من الثورة اللي بتقول غيرتك وليكن "وائل غنيم" طلع قال انا و "مبارك" ثمن علي عسل وهو اللي اكتشفني وبعدها طلع هاجمه وقال مبارك سرق مني " لحن!" وبعدين رجع عمله اغنية يراضيه بيها في عيد ميلاده وبعدين يرجع تاني يهاجمه ويقول انا ليا حق عنده من 7 سنين!

آخر تعامل بين عمرو و رحيم كان في ألبوم كمل كلامك سنة 2006 وكان في أغنية "وحكايتك ايه" ومن وقتها والهضبة ماتعاملش معاه تاني ولا دخل معاه استوديو ورغم ذلك كان بيطلع في البرامج ويتسأل عن آخر أعماله في ألبوم عمرو القادم وكان بيقول انه موجود في الألبوم وانه نازله أغنية اسمها "كان باين من سلامها" رغم ان اللحن ده قديم ومن سنة 2004 واتكرر نفس الرد قبل ألبوم "الليلادي" ونزل الألبوم بدون الأغنية وقبل ألبوم "وياه" ونزل بدونها أيضا ولما كان بيتسأل بعد كل ألبوم منهم ليه ماتعاونش مع عمرو يقول احنا ثمن علي عسل والحياة زي الفل بينا وهكون موجود في الألبوم الجاي .. وفجأة اتنشر في الجرايد انه بيهاجم الهضبة لان لحن "بقدم قلبي" بتاعه مش بتاع عمرو مصطفي وبعدها في عيد ميلاد الهضبة يعمله أغنية اسمها "هضبة يا هضبة" !!

بالعودة لأغنية اللي بيني وبينك فهي أغنية اتسربت بالفعل من 7 سنين بصوت عمرو ولكن كان قبل صدورها بصوت جنات عكس ما قال .. ومش هي أول ولا آخر اغنية تتسرب لعمرو زي اغاني كتير اتسربت منها ، يا ناس وعدك وماكنتش ناوي وسبتك وسلمتلك ولو قادر وقايمة طويلة من الأغاني اللي نزلت بدون علم عمرو علي النت بل ده حتي ألبومات عمرو دياب نفسها بتتسرب علي الانترنت كاملة ورحيم نفسه ليه أغاني اتسربت بصوته ،واذا كنا هنتكلم عن تاريخ رحيم مع بيع أغانيه لأكتر من مطرب فالقايمة طويلة جدا ومشاكله مالهاش آخر وللتذكير هذه بعض وليس كل الأخبار عن سلسلة مشاكله:



طيب سيبك من ده كله .. حتي والدته الشاعرة إكرام العاصي تأذت منه ومن بيع ألحانه لأكتر من مطرب ورفعت عليه قضية:




محمد رحيم بطبعه غاوي فرقعة وكل سنة يطلع اشاعة زي اشاعة جوازه من اليسا:

http://img69.imageshack.us/img69/7524/43974.jpg

واشاعة انه هيلحن لمايكل جاكسون:

  

أظن بعد ده كله نقدر نحكم ونعرف مين اللي بيبيع الأغاني لأكتر من مطرب ومش أول مرة يعمل مشاكل من النوع ده ويتهم المطربين فيها .. وياعم رحيم انت ملحن كويس لكن ماكنش فيه داعي انك تعض الايد اللي اتمدتلك وصنعتك ملحن وترمي الناس بالباطل علشان مصلحتك وتتهم الهضبة بانه زي الناس اللي سرقت أموال الدولة وتأفور وتعمل نفسك ثائر من الثوار لأن زي ما فيه ثورات في تونس ومصر فيه ثائر تاني وده النموذج الأقرب لثورتك الوهمية .. ومش أي ثائر ده قائد الثورة الليبية معمر القذافي اللي قتل شعبه وقالك زنجا زنجا !

2 comments: