November 13, 2012

أيام و بنعيشها لم تكن تجربة و عدت

في البوم كمل كلامك اتهاجم طارق مدكور علي توزيع أغنية "ايام وبنعيشها" من بعض الجمهور لانها كانت سريعة والاغنية كلماتها حزينة ورأى البعض انها المفروض تكون أهدي من كده .. فصرح وقتها طارق مدكور وقال ان زمن الاغاني الهادية انتهي وان الاغنية فيها تمرد اكتر من الحزن وعمرو كعادته في اغانيه الحزينة بيكون الطرف الاقوى فكان لازم تكون سريعة علشان تعبر عن معاني الكلام .. وماكنش بس ده النقد اللي طال الألبوم ، كتير من الجمهور ماكنش معجب بشغل مدكور في الألبوم لانه وزعه في حوالي 3 شهور فقط نظراً لضيق الوقت لانه أعاد توزيع جميع اغاني الالبوم لان عمرو لم يعجب بتوزيعات فهد وعادل حقي ونادر حمدي وقتها .. فقرر انه يستعين بمدكور ينقذ الموقف وشهد الألبوم بالفعل عودته للتعامل مع عمرو بعد غياب 4 سنين من ألبوم "أكتر واحد بيحبك" بسبب بعض الخلافات في وجهات النظر وزي ما كان ألبوم "كمل كلامك" عودة لطارق مدكور لعمرو كان برده هو آخر تعامل بينهم لوقتنا الحالي.

في نفس الالبوم كان موجود موزع جديد اول مرة يظهر اسمه في الشرق الأوسط بعد توزيع عدة أعمال عالمية لنجوم عالميين هو "عادل حقي" .. ورغم الهجوم اللي طال توزيعات ألبوم "كمل كلامك" من بعض الجمهور وقتها واعتراضهم علي مدكور وطالبت بعض الاصوات عمرو انه لازم يدي فرصة لناس جديدة لان مدكور مابقاش عنده الجديد .. ووقتها أكتر توزيعين نالوا الاشادة واجتمعت اغلب الاراء انهم بالفعل الأفضل في الألبوم هما "قدام عيونك" و "أغيب" ونظرا ًللخلافات اللي حصلت بين عادل حقي وعمرو دياب ما اتكررش التعامل بينهم بعد كده ، وفي خلال فترة انقطاع التعامل بينهم كان ديما كتير من الجمهور بيطالب بعادل حقي وبيشيدوا بيه وباعماله باستمرار لحد ما قرر عمرو قطع فترة الجفاء والعودة للتعامل مع عادل حقي والرهان عليه لوحده ، وكانت العودة اسمها "بناديك تعالى" .. ظهر عادل حقي من جديد وسادة نبرة فرح وتفاؤل بين الجمهور وبعد الصدور و كعادة كل ألبوم جديد لازم يكون فيه نقد فكان النقد وهنا محور المقال علي "تجربة وعدت" .. أغنية عرفها البعض بكلمات بتقطر حزن قبل صدورها كما في مقطع:
أنا يا تاعبني معاك هنساك هنسي كل ايامك ما انا ما اطلعش قلبي ملاك مش ده برده كلامك.

البعض توقع أغنية مقسوم أو هادية حزينة ولكن المفاجأة إن التوزيع كان صادم وتغيير جذري في كلمات الأغنية من كلمات هجر وبعد وفراق للحبيبة لكلمات بدت مخاطبة للدنيا وفيها رسالة بعيدة عن الحب والحبيبة كما لو ان عمرو أراد أن يرسل رسالة او يعبر عن تجربة "ما" ، فلا اعتقد ان كلمة هي تعني فتاة أحبها في كوبليه: "مهو لازم علشان اتعلم كان هي تبيعني" والا ما قال في الكوبليه الاخر : "ما أنا لازم أخطي واتقدم وما اقفش لوحدي" .. فأي خطوات تقدمية سيبحث عنها بمجرد فراق فتاة؟

أبدع عادل حقي في توزيع الأغنية واستطاع التعبير عن ما بها من تحدي برتم سريع خالي من الألم والحسرة او الشحتفة ان جاز التعبير .. ونال عادل حقي من الهجوم ما نال ولكنه صرح مدافعاً أن زمن الأغنية الهادية انتهي في العالم والاغنية ما فيهاش حزن !

ما أشبه الأمس بالبارحة .. وما أروع أغنية أيام وبنعيشها التي لازالت تعيش بيننا الي الان بكل ما فيها من تحدي وعاشها عادل حقي وعاصر صناعتها وتقدم بعدها بسنوات ليثبت انه وايام وبنعيشها لما يكونوا تجربة وعدت

No comments:

Post a Comment